Вчені вперше виміряли магнітне поле чорної діри в центрі Галактики

Астрономи вперше змогли вивчити те, що відбувається в околицях горизонту подій надмасивної чорної діри в центрі Чумацького Шляху, і виявити, що в її околицях і в диску матерії, яка її оточує, присутні сильні та дуже мінливі магнітні поля.

Астрофізики вперше змогли «дотягнутися» до горизонту подій надмасивної чорної діри в центрі нашої Галактики і довести, що вона володіє магнітним полем, яке допомагає їй захоплювати матерію і випльовувати частина її у вигляді світла і частинок високої енергії, йдеться в статті, опублікованій в журналі Science.

«Існування цих магнітних полів передбачалося теоріями, але до цього нікому не вдавалося їх побачити. Ці спостереження дозволили нам поставити на тверду експериментальну основу десятиліття теоретизування та розрахунків», — заявив Шеп Долеман (Shep Doeleman) з Массачусетського технологічного інституту (США).

Долеман і його колеги змогли зробити це відкриття завдяки унікальному телескопу-интерферометру Event Horizons Telescope, в рамках якого були об’єднані потужності найбільш чутливих радіо-обсерваторій світу в Каліфорнії, Арізоні, на Гавайських островах і навіть на південному полюсі Землі.
Головна мета цього проекту, як можна зрозуміти з його назви, полягала в тому, щоб «підібратися» до горизонту подій чорної діри Sgr A*, розташованої в центрі Чумацького Шляху, і всебічно вивчити її властивості. Об’єднання потужностей телескопів дозволило вченим досягти дозволу, що перевищує чутливість «Хаббла «в тисячу разів.

Про перші успіхи цього проекту і перших спостереженнях вчені розповіли ще в квітні цього року. За їх словами, EHT вдалося підібратися до горизонту подій «нашої» чорної діри і досягти рекордного дозволу, в 10 разів перевищує точність попередніх спостережень.

Вивчивши поляризацію випромінювання, що виходить від «серця» Sgr A*, автори статті помітили, що деякі випускаються нею радіохвилі були «закручені», що вказувало на те, що у горизонту подій чорної діри і в диску її аккреції були присутні сильні магнітні поля.

Їх структура була вкрай незвичайної — сила магнітного поля в окремих регіонах диска змінювалася кожні 15 хвилин, а його конфігурація була дуже різною в різних куточках околиць Sgr A*. Наприклад, магнітне поле в дальній частині диска було досить невпорядкованим, що астрофізики порівнюють з тим, як виглядають сплутався спагетті.

На противагу цьому, регіони, розташовані біля «ніжки» джета — потоку частинок високої енергії і електромагнітних хвиль, «выплевываемых» чорною дірою, — навпаки, дуже впорядкованими. Як вважає ДОлеман, подальше вивчення відмінностей в магнітній структурі цих ділянок диска аккреції і околиць горизонту подій дозволить зрозуміти, як народжуються джети і чому деякі чорні діри, в тому числі і Sgr A*, мають вкрай слабкими «плювками».