Вченим вдалося отримати рекордну щільність нейтронів

Зібрати в пастці нейтрони, що не мають зарядом, досить складно. Але групі фізиків з різних країн вдалося роздобути контроль над частками після їх охолодження.

Досліди проводили в інституті Лауе-Ланжевена в Греноблі (Institut Laue-Langevin), проте в колаборацію входили дослідники з Німеччини, Швейцарії та Росії.

Щоб уповільнити частинки, що їх посилали в надтекучий гелій-4, охолоджений до температури, близької до абсолютного нуля. В результаті ученим вдалося отримати рекордну щільність нейтронів: 55 штук на кубічний сантиметр (у п’ять разів більшу, ніж раніше).

Втім, фізики хотіли б втиснути в той же простір тисячу нейтронів. Все тому, що чим щільніше вдасться упакувати частинки, тим вище точність отриманих результатів.

Але і нинішнє досягнення допоможе вченим розібратися з природою нейтрона і уточнити Стандартну модель (СМ). Так, дослідники досі розходяться в думці, як «час розпаду» одиничного нейтрона в інші субатомні частинки (протон, електрон і електронне антинейтрино).

Між тим ці величини є фундаментальними для СМ, описує серед іншого поведінку всесвіту після Великого вибуху, а також термоядерні реакції всередині зірок.

Є і ще один кінця не з’ясований момент, бентежний фізиків: раніше були висловлені припущення, що нейтрони, не маючи сумарного заряду, мають перерозподілом зарядів всередині частинки. В результаті з часом може з’ясуватися, що нейтрони мають електричний дипольний момент.

Стаття авторів опублікована в журналі Physical Review Letters. Нагадаємо, що не так давно в тому ж інституті вчені виміряли квантування гравітації у нейтронів.