Вдалося змоделювати в лабораторних умовах процеси, що відбуваються в протогалактиках, і показати, яким чином в галактиках виникає магнітне поле

Група фізиків з Оксфордського університету опублікувала в останньому номері журналу Nature статтю, в якій вони заявляють, що їм вдалося змоделювати в лабораторних умовах процеси, що відбуваються в протогалактиках, і показати, яким чином в галактиках виникає магнітне поле.

Вважається, що будь-яка галактика, так само як і галактичне скупчення, має своє магнітне поле. Воно значно слабкіше магнітного поля Землі, проте відіграє велику роль при формуванні зірок і захищає галактики від гравітаційного колапсу. Проте до цих пір залишається неясним, як саме це виникає магнітне поле. Одне з пояснень – так звана “батарея Бьермана”. Суть його зводиться до того, що при падінні частинок газо-пилового протооблака, з якого потім народжуються зірки, виникає ударна хвиля. Вона захоплює за собою заряджені частинки, створюючи таким чином електричний струм і, відповідно, магнітне поле. Це дуже слабке поле, але під впливом обертання галактики і турбулентності газо-пилової хмари ці “магнітні зародки” створюючи цілком помітні магнітні поля.

Вчені спробували відтворити такі умови. Вони скористалися найпотужнішим у Європі лазером, який знаходиться в паризькій лабораторії LULI (Laboratoire pour l ‘ Utilisation de Lasers Intenses), і з його допомогою підірвали тонкий графітовий стрижень, поміщений у камеру, заповнену гелієм. Батарея Бьермана, досі існувала тільки на папері і в комп’ютерних розрахунках, запрацювала – ударна хвиля, спричинена вибухом, ионизировала гелій і призвела до виникнення магнітного поля.

Поле виявилося дуже маленькою – близько одного цептоГаусса, тобто на двадцять один порядок менше магнітного поля Землі, але ця величина відповідала проведеним перш за розрахунками і послужила підтвердженням того, що магнітне поле галактик бере свій початок саме з таких магнітних зерен-зародків.

Жан-Люк Грегорі, який очолив цей експеримент, стверджує, що крім батареї Бьермана теоретично можуть існувати і інші процеси, що призводять до виникнення галактичних магнітних полів. Ці ідеї він разом з колегами має намір перевірити за допомогою найпотужнішого в світі лазера National Ignition Facility, що знаходиться в Ліверморської лабораторії в США.