Біологи створили гель, вбиваючий біль в зубах і відновлюючий емаль

Біологи з університету Південної Каліфорнії з’ясували, як формується зубна емаль, і знайшли спосіб створити гель, який би відновлював покриття зубів і дозволяв людям позбуватися від зубного болю, завдавши його собі на зуби вночі.

Вчені створили незвичайний спосіб відновлення зруйнованої карієсом емалі і створили на його основі гелі, відновлюють покриття зубів і рятує людей від зубного болю, йдеться в статті, опублікованій в журналі Biomaterials.

“Білок MMP-20 виділяється на самих ранніх стадіях формування емалі. Він “розрубує” інші білки під час кристалізації емалі, що, разом з дією інших ферментів, дозволяє клітинам, що виробляють емаль, очищати кристали і виділяти більше цього биоминерала, самої твердої частини людського тіла”, — заявила Джанет Морадиан-Олдак (Janet Moradian-Oldak) з університету Південної Каліфорнії в Лос-Анджелесі (США).

Морадиан-Олдак і її колеги понад 20 років шукали цей білок, намагаючись відтворити ті процеси, які відбуваються в наших зубах під час їх формування. Одним з найбільш головному етапів цього процесу є зростання зерен майбутньої емалі, які клітини в основі коренів зуба “упаковують” в потрібному порядку і щільності.

Відносно недавно вчені з’ясували, що відносно рідкісна хвороба зубів – коричнева дистрофія емалі – викликається мутаціями в гені і білку MMP-20, які роблять емаль на зубах дуже крихкою, тонкої і вкрай вразливою до карієсу.

Стоматологи вже існували в кам’яному столітті, з’ясували вчені

Автори статті припустили, що цей фермент може грати ключову роль у формуванні емалі і можливості її відновлення вже після того, як зуб повністю зросте. Вони перевірили свої підозри, виростивши кілька мишей, один з генів MMP-20 з яких був нормальним, а другий був пошкоджений.

Експерименти з клітинами таких гризунів показали, що MMP-20 грає критичну роль в очищенні зерен майбутньої емалі від “обривків” інших білків, що беруть участь в процесі біомінералізації зубів. Це дозволяє використовувати MMP-20, в комбінації з сумішшю двох інших речовин – амелогенина і хітозану — для заповнення тріщин і невеликих порожнин у зубах, що виникли в результаті карієсу, штучним аналогом емалі.

За словами Морадиан-Олдак, її науковій групі, у співпраці з авторами іншої статті, які вивчали амелогенин і хітозан, вже вдалося створити пробні версії гелю, який би виконував подібні функції. Зараз ця розробка знаходиться на стадії предклініческіх випробувань, і вчені сподіваються швидко перейти до клінічної фазі.