Астрофізики змоделювали радиовспышки, які повинні супроводжувати злиття нейтронних зірок

Двоє астрофізиків з Єврейського університету в Єрусалимі і Тель-Авівського університету змоделювали радиовспышки, які повинні супроводжувати злиття нейтронних зірок. Об’єднання нейтронних зірок, що утворюють подвійну систему, вважаються одним з потенційних джерел гравітаційних хвиль. Зареєструвати такі хвилі поки нікому не вдалося, і можна не сумніватися в тому, що потрібний сигнал, коли його все-таки виявлять, виявиться слабким. Однозначно встановити його гравітаційно-хвильову природу буде досить важко.

Один з етапів злиття двох нейтронних зірок, змодельованого астрофізиками з Великобританії і Німеччині в 2006-м. Кольором позначена індукція магнітного поля. (Ілюстрація Daniel Price, Stephan Rosswog.)

Тут експериментаторам і повинні допомогти проведені ізраїльтянами обчислення, в яких враховувалася та обставина, що злиття нейтронних зірок можуть породжувати не тільки гравітаційні хвилі, але і субрелятивистские або помірно релятивістські потоки частинок. Взаємодія останніх з навколишнім речовиною, як з’ясувалося, дасть радиовспышки з максимумом випромінювання на 1,4 ГГц (в помірно релятивістському випадку), які будуть помітні протягом декількох тижнів, якщо їх джерела знаходяться на червоному зсуві, що не перевищує 0,1. У субрелятивистском разі спалаху кілька років залишатися помітними на частотах до 150 МГц і 1,4 ГГц.

Щоб протестувати нову модель, потрібно відшукати хоча б один приклад зареєстрованої спалаху такого роду. Ймовірно, ця задача вже вирішена: переглядаючи складений раніше каталог радиотранзиентов, автори відзначили одне джерело (RT 19870422), характеристики якого добре описуються моделлю. Якщо причиною його появи дійсно було об’єднання нейтронних зірок з компактної подвійної системи, можливість виявити пов’язані з ним гравітаційні хвилі ми вже втратили.

Відеоверсія моделювання, проміжний результат якого представлений на малюнку вище. На відео показані перші 12 мілісекунд об’єднання нейтронних зірок:

Повна версія звіту опублікована в журналі Nature.

Підготовлено за матеріалами PhysOrg.