Астрофізики виявили в спектрі одного з нейтронних зірок лінії поглинання

Група астрофізиків під керівництвом Олега Каргальцева з Університету Джорджа Вашингтона виявила в спектрі одного з нейтронних зірок лінії поглинання.

Нейтронні зірки – це надщільні останки вибухнули зірок. Під час вибуху велика частина зоряного речовини, що викидається в простір, однак зоряне ядро при цьому скорочується. Таким чином при масі трохи більше Сонце діаметр нейтронної зірки – як у невеликого сучасного мегаполісу. Найчастіше такі зірки є пульсари – обертовими джерелами випромінювання. Спектри нейтронних зірок являють собою гладкі лінії без різких провалів, які свідчать про поглинання якого-небудь елемента – простір навколо вичищено вибухом і поглинати нічого.

Досліджуючи пульсар J1740+1000, вчені виявили в його спектрі лінії поглинання

Правда, останнім часом було виявлено кілька нейтронних зірок, що мають лінії поглинання, але самі об’єкти були настільки незвичайними, що астрономи вважали лінії поглинання однієї з приватних особливостей.

Каргальцев Олег зв’язався з колегами з інших університетів США, Австралії та Росії з тим, щоб спільно вивчати теплову емісію звичайних пульсарів, визначити температуру поверхні і в підсумку зрозуміти, що ж відбувається всередині. Але, досліджуючи пульсар J1740+1000, розташований в сузір’ї Змієносця на відстані 4500 світлових років від Сонця, вони натрапили на несподіване явище – лінії поглинання.

Поки зовсім неясно, в результаті чого атомних переходів процесів в зоряній магнітосфері – у нейтронної зірки виникають ці провали в спектрі. Тим не менш, зрозуміло, що на відміну від інших нейтронних зірок, виявлених у Галактиці, пульсар J1740+1000 розташований вище галактичної площини, інакше його рентгенівське випромінювання, в якому виявлені лінії поглинання, було б блокована міжзоряного пилогазової середовищем. Вчені вважають, що спектри поглинання – це, можливо, не характерна особливість незвичайних пульсарів, а невід’ємна ознака всіх або більшості нейтронних зірок, який не був доступний досі.