Астрономи зіткнулися з несподіваною перешкодою при “зважуванні” скупчень галактик

Виявилось, що результат сильно залежить від того, на якій довжині хвилі ведеться спостереження. Це питання обговорювалося на зборах астрономів, яке було проведено під егідою британського Королівського астрономічного товариства.

Кластери галактик – найбільш масивні об’єкти у Всесвіті. Якщо вони розташовані досить близько від нас, то для знаходження їх маси вчені реєструють швидкості обертання окремих галактик всередині кластера і по них розраховують масу (є також і інші непрямі способи). Але, якщо кластер знаходиться далеко, такий метод не працює – окремі галактики просто не вдасться розглянути. Тоді астрономам доводиться використовувати різні припущення. Одне з таких припущень полягає в тому, що кількість випромінювання, що йде від кластера, пропорційно кількості міститься в ньому матерії, а, отже, і масі. Таким чином астрономи зважують дуже далеко розташовані галактичні кластери. Для “калібрування” такої шкали застосовуються не настільки далекі кластери, масу яких можна виміряти більш точно.

Кластер галактик Кома, що знаходиться в 321 мільйон світлових років від нас

Спостереження для такої процедури ведуться, як правило, в одному з трьох “популярних” діапазонів: видимому, рентгенівському або міліметровому. Причому зазвичай окремі вчені займаються лише одним з діапазонів. Як нещодавно з’ясувалося, вимірювання за різними діапазонами дають дуже різну оцінку маси кластерів, що здивувало і засмутило астрономічне співтовариство.

В якості однієї з можливих причин такого явища, вчені обговорили нещодавно виявлені кластери нового типу, які яскраво світять в оптичному діапазоні, але дуже тьмяно – в рентгенівському. Ніякого остаточного рішення з цього питання прийнято не було. Та це й не було головним завданням організаторів. Важливіше, що проблема поставлена. Організатори сподіваються, що тепер вчені, які працюють в різних діапазонах будуть тісніше співпрацювати, що, ймовірно, призведе до вирішення проблеми і нових відкриттів.