Kepler виявив екзопланети, схожі за умов проживання на Землю

Новий аналіз спостережень Kepler-а дав астрономам надію на те, що вдалося виявити перші планети, схожі по масі, температурі і типом батьківської зірки з нашою рідною Землею. Досі майже безперервні спостереження за 150 000 зірок достовірно не підтвердили існування планет розміром із Землю.

До цих пір вдавалося знаходити в основному гарячі гіганти, непридатні для життя або більш привабливі з точки зору потенційної населеності суперземли з діаметром від 1,5 разів більшим, ніж Земля. Крім того, планети земного типу були знайдені в зоні невеликих холодних червоних карликів, які хоч і можуть підтримувати життя, але аж ніяк не комфортну і безпечну, як на нашій планеті.

Kepler виявив безліч ймовірних екзопланет. Але скільки з них існують насправді? На малюнку варіанти неправдивих показань (b і з), коли за шукану планету сприймається інше явище. Можливо, і серед сигнатур 5 найбільш вірогідних копій Землі є помилкові виміру

Пошук двійників Землі був однією з основних цілей телескопа Kepler, адже саме на таких планетах може розвинутися життя, схожа на земну. Також, вивчення такої планети важливо для розуміння еволюції Землі. На жаль, знайти землеподобную планету у зірки, схожої на Сонце дуже важко, оскільки планета розміром з Землю блокує під час транзиту (проходження на тлі диска зірки) лише 0,01 % світла батьківського світила.

У грудні минулого року, команда Kepler-а опублікувала список можливих 18 406 планет-кандидатів і розробила особливий алгоритм пошуку, згідно з яким з тисяч транзитних подій 87 визначили ймовірних копій Землі. На жаль, особливості роботи телескопа і неполадки з його фотоматрицею поставили під сумнів отримані раніше спостереження транзитів.

Зазвичай, телескоп Kepler близько 3 місяців нерухомо «дивився» на певний ділянку зоряного неба. В кінці кожного кварталу, телескоп повертався на 90 градусів, скануючи все той же ділянку неба, тільки іншою частиною CCD-матриці. Після чергового кварталу телескоп знову повертався, і таким чином протягом 4 років кожну конкретну зірку спостерігали чотири різні ділянки матриці. Проблема полягає в тому, що конкретні ділянки CCD-матриці виявилися трохи нестабільними. Дані, які вони зібрали, безперечно корисні для науки, але невеликий випадковий шум можна помилково прийняти за транзит екзопланети. Простіше кажучи, невеликі перешкоди можуть створювати помилковий сигнал про наявність екзопланети. Найгірше, що помилкові сигнали з’являються через строго певні інтервали (як і справжні планети), та до того ж здаються свідченнями присутності планет саме земного типу. Загалом, з 87 землеподібних планет переважна більшість, судячи по всьому, – помилкові сигнали.

Використовуючи особливий алгоритм відсіювання помилкових сигналів, вчені виявили 5 особливих транзитних подій, які регулярно повторювалися протягом 4 років. Швидше за все, це і є екзопланети земного типу – всього п’ять можливих копій Землі з тисячі планет-кандидатів.

Тим не менш, це теж успіх. Хоч знайдені планети знаходяться на відстані близько 2000 світлових років і вивчити їх прямим спостереженням не представляється можливим, астрономи хоча б мають шанс досліджувати статистичні дані.