Інфрачервоний космічний телескоп «Гершель» виявив величезні запаси пилу при спостереженні залишку наднової SN 1987A

Тверді пилові частинки, що містять вуглець, кремній, залізо і інші важкі елементи, складають зовсім невелику частину від загальної маси речовини галактик, проте відіграють важливу роль у формуванні зірок і планетних систем. Як показало вивчення віддалених галактик, пил з’явилася незабаром після Великого вибуху, коли старих червоних гігантів, які вважаються основними «постачальниками», ще не було. Астрономи давно припускали, що джерелами пилу могли стати спалаху перших наднових, але тут явно не вистачало експериментальних свідоцтв.

Наднова SN 1987A була помічена 24 роки тому у Великій Магеллановій Хмарі, карликовій галактиці — супутник Чумацького Шляху. «Цікаво, що найважливішу дослідну інформацію ми зібрали при дослідженні галактики, яка знаходиться всього в 160 000 світлових років від Землі, — зауважує керівник роботи Мікако Мацуура (Mikako Matsuura) з Університетського коледжу Лондона. — Близькість SN 1987A дозволяє розглянути її у всіх деталях».

Залишок SN 1987A на знімках, зроблених «Гершелем» (зліва) і «Хабблом» (ілюстрація ESA / Гершель / PACS / SPIRE / НАСА-JPL / Caltech / UCL / STScI / Hubble Heritage Team).

Спостереження залишку SN 1987A, проведені раніше космічною обсерваторією «Спітцер», виявили лише незначні обсяги «теплою» пилу. «Гершелю», що вивчали на наднову великих довжинах хвиль в трьох діапазонах з центрами на 100, 160 і 250 мкм, відкрилася «холодна» пил з температурою в 16-23 До, причому її загальну масу автори оцінили в 0,4–0,7 сонячної. «Оскільки «Гершель» був запущений тільки в 2009-му, і жодної обсерваторії, порівнянної з ним за можливостями, в останні 20 років не з’явилося, ми не можемо встановити, коли саме утворилася «холодна» пил, — говорить г-жа Мацуура. — Втім, це не надто важливо. Навіть якщо наднова створювала солідний запас пилових частинок, по масі можна порівняти з Сонцем, протягом всіх двадцяти чотирьох років, астрономи будуть вважати цей проміжок часу мізерно коротким».

Залишається додати, що попередником SN 1987A був блакитний сверхгигант масою 18-20 сонячних. Із збільшенням розмірів вибухаючої зірки обсяг створюваної нею пилу, ймовірно, зростає.

Спектри, зняті «Спітцером» і «Гершелем» (ілюстрація ESA / NASA-JPL / UCL / STScI).

Повна версія звіту опублікована в журналі Science.

Підготовлено за матеріалами Європейського космічного агентства.