Фізики провели вимірювання розміру протона

Фізики провели вимірювання розміру протона, результати якого знову виявилися відмінні від результатів інших методів, причому причини цих відмінностей до цих пір не ясні.

Для вимірювання розміру протона (точніше, радіуса Земаха частинки) вчені використовували метод лазерної спектроскопії. Спочатку атом водню-1 (складається всього з двох частинок: протона і електрона) опромінювали потоком мюонів. Відповідно до стандартної моделі, мюоны разом з нейтрино є близькими родичами електронів.

У результаті опромінення в деяких з атомів мюон заступав собою електрон, утворюючи мюонний водень. Спектр такого випромінювання водню дозволяв фізикам оцінити радіус протона.

Розмір частки опинився на чотири відсотки менше, ніж було встановлено іншими методами. Він склав 0,84 фемтометра, однієї трильйонної міліметра (10-15 метра). Дані вимірювань збіглися з раніше опублікованими значеннями, встановленими за допомогою подібного «мюонного» методу, але зовсім не узгоджувалися з іншими вимірами.

За словами вчених, теоретично це може говорити про те, що мюон з протоном взаємодіє не так як пророкує сучасна фізика. Хоча таке пояснення опитані Nature експерти вважають малоймовірним, іншого у них поки немає.

Сучасні уявлення вчених про взаємодію елементарних частинок представлені так званою Стандартною моделлю. Однією з останніх часток, передбачених цією моделлю, є бозон Хіггса. Частку, яка може виявитися бозоном Хіггса, виявили співробітники Великого адронного коллайдера влітку 2012 року.

Стаття вчених опублікована в журналі Science , а її короткий зміст наводить NatureNews.