Фізики встановили, що частинки в потоці води можуть підніматися вгору по водоспадах

У рамках роботи вчені чисельно моделювали потік води у вузькому каналі довжиною 62 міліметра у формі напівциліндра з радіусом 20 міліметрів, який закінчувався над великим резервуаром з водою. На кінці каналу утворювався водоспад висотою близько 10 міліметрів.

У результаті вченим вдалося встановити, що досить дрібні частинки, присутні в резервуарі, здатні підніматися вгору по водоспаду, опинятися в каналі і, рухаючись по ньому проти течії, добиратися до джерела води. За розрахунками фізиків, частинки піднімаються завдяки виникненню свого роду вирів – турбулентності в потоці – по краях водоспаду. За словами дослідників, раніше вже було відомо, що подібні вири, що виникають на межі горизонтального струму, здатні рухати частинки проти струму води.

Вчені виявили ефект, займаючись приготуванням мате. Під час фінальної стадії приготування напою в спеціальний посудину калебаса, де вже знаходиться трохи води та заварки, заливають воду. Після завершення цього процесу з фізики виявили частинки заварки безпосередньо в чайнику з чистою водою. З цього вони зробили висновок, що частинки (площа яких становить менше половини квадратного міліметра) мате самостійно піднялися по струму води вгору.

Примітно, що самі вчені поки теоретичного пояснення того, що відбувається процесу запропонувати не можуть. При цьому фізики відзначають, що теоретичний опис процесу просто необхідно, оскільки дані про незвичайному русі частинок можуть використовуватися в хімії, промисловості і медицині.

Своє відкриття дослідники виклали в препринте, доступному на arXiv.org.