Фізики виявили, що оксид заліза (ІІ) FeO при високих тиску і температурі проводить електричний струм – результат, вкрай важливий для геологів

Нові дані допоможуть пояснити нерівномірне обертання нашої планети. Стаття дослідників з’явилася в журналі Physical Review Letters. У рамках роботи вчені помістили зразок в камеру високого тиску з алмазними ковадлами (такі прилади використовуються для отримання колосального тиску на мікроскопічних площах). Паралельно зразок розігрівався лазерним променем для досягнення необхідної температури. При цьому дослідники заміряли провідність зразка, а також стежили за його структурою за допомогою рентгенівських променів.

В результаті їм вдалося визначити, що при тиску в 700 тисяч атмосфер і температурі 1600 градусів Цельсія оксид заліза переходить в провідний стан. При цьому будова самого матеріалу залишається приблизно тим же, тобто не зазнає різких змін. За словами дослідників, зміна властивостей оксиду пов’язано з реорганізацією спінів всередині матеріалу – на це вказало комп’ютерне моделювання процесу, яке вчені провели після експерименту.

У роботі встановлено, що при збільшенні тиску до 1,4 мільйони атмосфер і температури до 2200 градусів Цельсія провідність зберігається. За словами вчених, саме такі умови існують у верхніх шарах мантії Землі. При цьому, згідно сучасним уявленням, мантія містить до 9 відсотків оксиду заліза.

Видання ScienceNOW повідомляє, що

нові результати дозволяють пояснити багато особливостей обертання Землі. Згідно сучасним уявленням, ядро планети і мантія обертаються, взагалі кажучи, з різними швидкостями. Як наслідок, ключовими стають тертя та електромагнітне взаємодія, оскільки створюване ядром поле діє на мантію.

lenta.ru