Фізики визначили форму електрона з точністю, яка на багато порядків перевершує точність всіх зроблених раніше вимірювань

Робота вчених з’явилася в журналі Nature, а коротко результати описані в прес-релізі Імперського коледжу Лондона. Електрон – елементарна частка, що володіє негативним електричним зарядом. Існуючі теорії, що пояснюють пристрій фізичного світу, припускають, що електрон має практично ідеальну сферичну форму. Однак провести точні вимірювання цього параметра досить складно.

Підготовка та проведення експерименту, описаного авторами нової роботи, зайняли близько десяти років. Учені працювали з молекулами фториду ітербій – за допомогою особливим чином організованих лазерів фахівці вимірювали найменші коливання, які здійснювали знаходяться в молекулах електрони. У тому випадку, якщо ця елементарна частинка не є ідеальною сферою, коливання будуть відбуватися приблизно так само, як відбуваються коливання погано збалансованого вовчка.

В ході експериментів дослідники з’ясували, що відхилення від ідеально сферичної форми у електрону не перевищують 10-28 сантиметри. Іншими словами, якщо збільшити розмір електрона до розмірів Сонячної системи, то розмір відхилень виявиться менше товщини волосся.

У майбутньому вчені мають намір провести ще більш точні вимірювання форми електрона. Для цього досліджуване речовина необхідно охолодити до екстремально низьких температур, коли теплові руху в молекулах дуже сповільнюються, і знову визначити параметри руху електронів.

Нещодавно інший колектив дослідників уточнив розмір ще однією надзвичайно важливою для фізиків частинки – протони. Виявилося, що його діаметр на чотири відсотки менше, ніж вважалося до цих пір.