Фермилаб підтверджує відкриття третього нейтринного переходу

Через 10 днів після того, як японський експеримент Т2К виявив раніше невідому осцилляцию нейтрино – мається на увазі перетворення мюонного нейтрино в електронне, – ту ж саму осцилляцию спостерігали в Національній лабораторії прискорювачів ім. Фермі. І якщо в подальшому наявність цієї осциляції підтвердиться, можливо, це, нарешті, пояснить загадкову асиметрію між кількістю матерії і антиматерії у Всесвіті.

Відомі три види нейтрино, що розрізняються “ароматами”, – мюонное, електронне і тау-нейтрино. Проведені раніше дослідження виявили два з трьох можливих нейтринних перетворень, залишалося знайти найрідкісніше з них – перетворення мюонного нейтрино в електронний. На жаль, гігантське землетрус в Японії пошкодило обладнання Т2К і не дозволило вченим набрати статистично значиму інформацію про цю нейтринної осциляції. Але, схоже, японці випередили США лише на півтора тижні – в експерименті Фермилаба під назвою MINOS (Main Injector Neutrino Oscillation Search), де створюється найпотужніший у світі пучок мюонним нейтрино було зафіксовано 62 події, що свідчать про виникнення електронних нейтрино. За розрахунками виходить, що якщо б у цьому експерименті було зареєстровано 49 подій, то це означало б, що переходу мюонним нейтрино в електронні просто не існує. Якби датчики зафіксували 71 така подія, то це б повністю співпало з результатами Т2К. Але і 62 події говорять на користь мюон-електронної осциляції.

В експерименті MINOS пучок мюонним нейтрино, що випускається Головним інжекторним прискорювачем в Фермилабе, проходить 735 км і реєструється датчиками Суданської підземній лабораторії в Північній Минесотте, розташованому в 800 метрах під землею. Там працюють два детектора – один у самому Фермилабе, перевіряючий “чистоту” пучка мюонним нейтрино, і інший в Судані, який здатний реєструвати та мюонні, і електронні нейтрино. За словами фізика Роберта Планкетта (Robert Plunkett), прес-секретаря експерименту MINOS, американський експеримент більш чутливий, ніж японський. Але все одно, одержаних даних поки недостатньо, щоб з повною упевненістю говорити про наявність мюон-електронної нейтринної осциляції. “Потрібно більше робіт та більше даних для підтвердження висновків, отриманих у цих двох експериментах”, – заявляє Планкетт. MINOS буде шукати цю осцилляцию до лютого майбутнього року. Т2К поки ремонтується, але зараз у світі будуються ще три установки для проведення схожих нейтринних експериментів.