У гелиосферы немає головний ударної хвилі, і це означає, що масові вимирання живих організмів на Землі могли мати космічну природу

Нові результати спостережень американського науково-дослідного супутника IBEX («Дослідник міжзоряних кордонів») показують, що у гелиосферы немає головний ударної хвилі, і це означає, що масові вимирання живих організмів на Землі могли мати космічну природу.

В останні десятиліття існування головної ударної хвилі в гелиосферы Сонячної системи вважалося аксіомою. І, як це часто буває, аксіома виявилася помилкою.

Межі гелиосферы вважалися складаються з кордону ударної хвилі, де швидкість сонячного вітру падає до дозвукових, геліопаузи і головний ударної хвилі. Головний ударна хвиля створюється (точніше, вважалося, що вона створюється), коли міхур з газу і магнітних полів, що продукуються Сонцем (геліосфера), відчуває зіткнення з міжзоряним газом. Явище, схоже на проходження звукового бар’єру надзвуковим літаком (головний стрибок ущільнення), було дуже важливим елементом в картині гелиосферы. На жаль, було.

КА землян поки досягли тільки першого шару оболонки гелиосферы. Схоже, до третього шару (біла лінія зліва, Bow Shock) вони ніколи не доберуться — його просто немає. (Тут і нижче ілюстрації НАСА.)

По мірі просування «Вояджерів», що летять в різних напрямках, з’ясувалося, що перший і другий шари існують, щоправда, вони зігнуті під дією якогось дуже потужного магнітного поля.

У роботі, опублікованій вчора в Science Express, проаналізовані дані IBEX, обох «Вояджерів», а також викладено результати заснованого на них комп’ютерного моделювання гелиосферы. Виявилося, що геліосфера просто не має достатньої швидкості для створення головної ударної хвилі в такому ненасиченому міжзоряним вітром регіоні, де знаходиться в даний час.

Аналіз інформації, накопиченої IBEX за пару останніх років, показав, що швидкість гелиосферы по відношенню до Місцевого межзвездному хмари складає всього 83 000 км/год, в той час як раніше вважалося, що ця швидкість дорівнює 94 000-95 000 км/год, А це означає, що тиск в районі запланованої головний ударної хвилі гелиосферы на чверть менше. І його в принципі недостатньо, що б породити головну ударну хвилю.

Як виявилося, швидкість зіткнення оболонки гелиосферы з міжзоряним газом занадто мала для формування головний ударної хвилі. Так що наша захист від космічних променів тонше, ніж здається.

Здавалося б, є вона чи ні, яка різниця? Ан немає, незважаючи на те, що межа гелиосферы відстоїть від нас на 15 млрд км, різниця велика, і дуже. Для багатьох видів, пологів і класів живих істот на Землі вона могла бути питанням життя і смерті. Геліосфера захищає від міжзоряного радіації, однак далеко не так добре, як вважалося. По суті, космічні промені середніх енергій майже нічим не затримуються на кордоні гелиосферы, а враховуючи їх здатність до пошкодження ДНК, земне сухопутний звірина в період близьких вибухів наднових повинно було отримувати досить значимі дози такого роду подарунків.

Втім, слід уточнити, що можливість існування головної ударної хвилі в далекому минулому нашої Сонячної системи все ж є. Раніше вона проходила через інші зоряні скупчення, де щільність міжзоряного газу була вище, і ось там головний ударна хвиля могла існувати…

Підготовлено за матеріалами НАСА.