Старі зірки-гіганти

Європейські астрофізики розкрили відразу дві таємниці – як виникає зоряний пил і секрет надшвидкого “схуднення” вмираючих зірок-гігантів, виявивши незвично великі зерна пилу в околицях зірки в сузір’ї Великого Пса.

Acknowledgement: Davide De Martin

Астрономи розгадали загадку того, як космічний пил, породжувана вмираючими зірками-гігантами, уникає спалення в їх надрах – виявилося, що її великі зерна володіють достатньою площею для того, щоб вилетіти з неї “на крилах” зоряного світла, йдеться в статті, опублікованій в журналі Astronomy & Astrophysics.

“Великі зірки живуть дуже недовго. Коли їх життя підходить до кінця, вони втрачають величезну частку своєї маси. У минулому, ми могли лише здогадуватися, що відбувається в цей момент. Але тепер ми змогли простежити за цим процесом і знайти дуже великі зерна пилу в околицях гипергиганта. Вони досить великі для того, щоб їх міг унести потужний потік фотонів зірки, що пояснює те, чому такі зірки швидко худнуть”, — заявив Пітер Сцицлуна (Peter Scicluna) з Інституту астрономії і астрофізики Тайваню (Китай).

Сцицлуна і його колеги розкрили секрет “схуднення” зірок і з’ясували, як могла виникнути майже вся зоряна пил у Всесвіті, спостерігаючи за допомогою телескопа VLT за помираючим гипергигантом VY в сузір’ї Великого Пса.

Ця зірка розташована на відстані приблизно 3,9 тисячі світлових років від Сонця, є одним з найбільших світил Галактики – вона в 300 тисяч разів яскравіше Сонця, її радіус перевищує сонячний приблизно в 1,5 тисячі разів, а маса – в 17 разів. Настільки невелика маса, по відношенню до розмірів цієї зірки, означає, що її щільність вкрай мала, і що вона є червоним гипергигантом, доживающим останні дні.

Використовуючи “планетоскоп” SPHERE, підключений до телескопа VLT в 2014 році, автори статті спробували оцінити, як багато пилу присутня в околицях цього світила, чиє життя у відносно незабаром закінчиться вибухом наднової, які сьогодні вважаються головними виробниками пилу у Всесвіті.

Зоряний пил на дні океанів розповіла про зниклого золоті Всесвіту

Для цього вчені проаналізували те, наскільки сильно було поляризоване випромінювання світила – ступінь поляризації і деякі інші властивості світла залежать від того, як часто його промені стикалися з частинками пилу, оточуючими VY Великого Пса, і якими розмірами вони володіють.

Як показали ці виміри, частинки пилу в околицях цього гипергиганта були несподівано великими – їх діаметр становив близько половини мікрона, що в 50 разів більше, ніж типовий розмір пилинок в міжзоряному середовищі.

Старовинні галактики містять в 100 разів менше пилу, ніж очікували вчені

Настільки великі частинки дали відповідь вченим на одвічне питання – як пил, що формується в таких зірках, не знищується ними в останні миті життя і під час вибуху наднової. Справа в тому, що великі розміри пилинок перетворюють їх на своєрідні “сонячні вітрила”, які можуть подолати тяжіння зірки за рахунок фотонів її світла, штовхають їх в сторону відкритого космосу.

До того ж, існування подібного масового втечі порошинок пояснює те, чому червоні гіганти стрімко “худнуть” і скидають свої зовнішні оболонки – раніше астрофізики вважали, що відносно слабкого тиску світла червоних гігантів не повинно було вистачати для того, щоб забирати великі маси його плазми у вигляді сонячного вітру, який вважався основним джерелом втрат маси. Тепер у нас є пояснення і того, і іншого процесу, укладають Сцицлуна і його колеги.