Орбітальний телескоп GALEX виконав спостереження галактик, в яких спалахували особливо яскраві наднові

В останні роки астрономи часто виявляють надзвичайно яскраві наднові (наприклад, SN 2005ар і SCP 06F6) у тьмяних галактиках. Логічно припустити, що попередниками цих наднових служать дуже масивні зірки, причини появи яких в карликових галактиках і цікавили авторів дослідження, що представляють університети США, Великобританії, Південної Кореї та Франції.

Телескоп GALEX, запущений в 2003 році, проводить огляд неба в ультрафіолетовому діапазоні. У новій роботі 17 вивчених ним галактик, в яких спостерігалися яскраві наднові, порівнювалися з 26 000 звичайних галактик, що знаходяться на червоному зсуві 0,01 < z < 0,25 і поміщених в каталоги самого GALEX і проекту Sloan Digital Sky Survey.

У верхньому ряду знаходяться розглянуті GALEX «звичайні» галактики розміром з Чумацький Шлях, що містили наднові середньої яскравості, а в нижньому — карликові галактики з особливо яскравими надновими. (Ілюстрація НАСА / JPL-Caltech.)

Вибрані 17 об’єктів, як і очікувалося, мали невелику зоряну масу і скорочену інтенсивність зореутворення. Зв’язок між вмістом металів (вмістом елементів важче гелію) і масою була встановлена досить давно, що дає підстави вважати зниженою ще й металлічность цих 17 галактик.

Остання обставина, на думку вчених, пояснює високу яскравість народжених в карликових галактиках наднових. Низький вміст важких атомів в атмосфері зірки призводить до зменшення втрат маси в процесі еволюції. В результаті цього світило, на початку свого розвитку опинилося дуже масивним, зберігає значний «вага» і на стадії наднової, що гарантує потужний вибух.

Повна версія звіту опублікована у виданні The Astrophysical Journal; препринт статті можна завантажити з сайту arXiv.

Підготовлено за матеріалами Лабораторії реактивного руху.