Новий ізотоп урану

Міжнародна група фізиків, в тому числі і з Об’єднаного Інституту Ядерних Досліджень (Дубна), синтезували п’ять раніше невідомих ізотопів урану, нептунію, берклію і америцію. Серед них ізотоп з найбільш великим дефіцитом нейтронів з відомих – 216U. Цього результату автори домоглися при тестування нового підходу до синтезу важких ядер. Дослідження опубліковане в журналі Physics Letters B, коротко про нього повідомляє Ливерморская національна лабораторія.

У новому експерименті автори бомбардували ядрами кальцію фольгу, зроблену з кюрію товщиною всього 300 нанометрів. В результаті непружних зіткнень ядра атомів обмінювалися протонами і нейтронами, формуючи нові ізотопи. Всього, в результаті ядерних реакцій вдалося зафіксувати понад 100 різних ядер, п’ять з яких раніше не спостерігалися вченими — 216U, 219Np, 233Bk , 223Am і 229Am. Всі вони відносяться до нейтронно-дефіцитним ізотопів, тобто нейтронів у них менше ніж у стійких ядрах цих елементів. Час напіврозпаду нових ізотопів коливається від мікросекунд для 219Np, до десяти секунд у 233Bk.

За словами вчених, ці результати дозволяють підійти до області нейтронно-дефіцитних ізотопів, погано вивчених на даний момент.

«Коли усвідомлюєш, що в ядрах природного урану 146 нейтронів, а в новому ізотоп — всього 124, стає зрозуміло, як багато нам ще треба дізнатися про структуру атомного ядра і сили, які його формують» — підсумовує Дон Шонесси, один із співавторів роботи.

Таблиця Менделєєва налічує зараз 114 підтверджених елементів. Кожен з них володіє кількома ізотопами — атомами, чиї ядра складаються з однакової кількості протонів, але різної кількості нейтронів. В сумі відомо близько 3 тисяч ізотопів, за оцінками вчених ще більш 4 тисяч належить виявити. З-за того, що вони містять занадто багато або навпаки занадто мало нейтронів, фізики пророкують, що їх будова може виявитися екзотичним. Подібні структури можуть допомогти в розвитку теоретичних моделей ядра атома.

Автор: Володимир Корольов