Майже не вважається!

Міжнародна група експертів, що працюють з Великим адронним колайдером, повідомляє про те, що їм вдалося виявити те, заради чого БАК і був створений – бозон Хіггса. Ця елементарна частинка була передбачена в теорії і на її базі ґрунтується основоположна теорія суперсиметрії, яка в свою чергу є базисом для значної частки сучасної фізики. За словами фізиків, в рамках двох основних детекторів елементарних частинок – ATLAS і CMS, були виявлені істотні свідчення на користь існування легковажного бозона Хіггса.

За словами вчених, енергетичний діапазон (або, кажучи іншими словами, маса) бозона Хіггса становить близько 125 гігаелектронвольт (Гев). Перш за цей діапазон не був предметно досліджено фізиками і тепер вони припускають, що тут можуть бути зроблені і деякі інші відкриття. “Можна говорити про те, що виявлення бозона Хіггса має стати лише першим у ланцюжку відкриттів”, – говорить фізик і прес-секретар проекту CMS Гвідо Тонеллі.

Ймовірно, варто дещо пояснити, чому навколо бозона Хіггса виникає так багато галасу в науковому світі. Справа в тому, що з 1960-х років загальноприйнятою у світовій фізики є так звана стандартна модель, яка певним чином описує взаємодію частинок і сил. Родзинка полягає в тому, що вона виходить з припущення того, що в природі повинна існувати елементарна частинка – бозон Хіггса – яка відповідає за виникнення маси всіх елементів. Якби з’ясувалося, що бозон Хіггса – це фікція, то вся стандартна модель виявилася б непрацездатною.

В результаті цього, протягом останніх декількох десятиліть групи вчених по всьому світу за допомогою потужних прискорювачів елементарних частинок шукали шуканий бозон. Недавні експерименти на Великому Адронному Колайдері вказали на те, що бозон, якщо звичайно він існує, повинен лежати десь в енергетичному діапазоні 115-141 Гев.

Тепер учені говорять, що бозон Хіггса повинен існувати в діапазоні близько 125 Гев.

До таких висновків фахівці прийшли, проаналізувавши 300 трильйонів зіткнень елементарних частинок, проведених БАКом. Зараз дві незалежні групи дослідників від проектів CMS і ATLAS презентували свої розрахунки на основі 300 трлн зіткнень. За словами Фабиолы Джанотті, керівника проекту ATLAS, вперше дві групи фізиків дійшли практично ідентичним підсумками розрахунків, що вказують на ймовірне існування бозона Хіггса.

Детектори CMS і ATLAS працюють приблизно в одному і тому ж діапазоні – від 115 до 131 Гев – однак для детектування частинок вони застосовують різні методи. У підсумку, команда ATLAS вказала на те, що бозон Хіггса повинен існувати приблизно в діапазоні 126 Гев, CMS – в діапазоні 124 Гев. За словами вчених, отримані результати мають статистичну значимість на 2,3 сигма, що означає близько 2% ймовірності випадкових флуктуацій, не пов’язаних з бозоном Хіггса. Для констатування гарантованого відкриття у вчених рівень значущості повинен бути не нижче 5 сигма.

“Поки ми не можемо точно говорити про гарантоване наявності бозона, але безумовно він повинен існувати в зазначеному діапазоні. Зараз ми можемо говорити, що у нас швидше за все, дані про флуктуації, а про реальну наявність частинки”, – говорить Джанотті.

За її словами, особливість стандартної моделі фізики полягає в тому, що вона ніяк не вказує на ймовірну масу бозона Хіггса, з-за чого вченим доводиться шукати цю частку буквально навмання. Раніше експериментально було встановлено, що маса W – і Z-бозонів становить 80,4 і 91,2 Гев.