“Кеплер” виявив нову скелясту планету, схожу на “випалену, розплавлену Землю”

Команда вчених, що працює з космічним телескопом НАСА “Кеплер”, виявила нову скелясту планету, схожу на “випалену, розплавлену Землю”. Планета, названа Кеплер-10c, приблизно в 2 рази більше Землі і знаходиться дуже близько до своєї зірки, роблячи оборот навколо неї за 45 днів. Центральне світило, зірка Кеплер-10, знаходиться на відстані 564 світлових років від Землі, в сузір’ї Дракона і занадто бліда, щоб її можна було побачити неозброєним оком. Відкрита екзопланета знаходиться до свого сонця настільки близько, що не може бути й мови про наявність на ній рідкої води і життя, однак для вчених ця планета становить певний інтерес.

Про існування Kepler-10c підозрювали з часу знахідки на початку поточного року іншої планети цієї зоряної системи – Kepler-10b. Тим не менш, до цих пір дані про наявність ще одного великого небесного тіла були непереконливими. Тому вченим довелося застосувати новий метод пошуку, розробка якого є не менш важливою новиною, ніж відкриття ще одного далекого світу.

Космічний телескоп Кеплер затемнення шукає на дисках зірок, пов’язані з проходом планет, це так званий метод планетарного транзиту. Однак існують недоліки даної методики, наприклад, інша зірка може проходити на тлі спостережуваних об’єктів і спотворювати результати спостережень.

Щоб бути впевненими, що спостерігається зміна яскравості викликано транзитом планети, а не випадковою зіркою, команда вчених застосувала нову методику комбінації комп’ютерного моделювання та даних з інфрачервоного космічного телескопа “Спітцер”. Ця методика, названа Blender, дозволяє моделювати поведінку кривої зміни яскравості зірки і виключити сторонні причини зменшення яскравості, не пов’язані з транзитом планети. Суть методики проста: коли астрономи спостерігають зірку, суму випроміненого нею світла можна уявити, як пряму лінію. Короткочасні провали в цій лінії вказують на те, що деяка кількість світла було заблоковано якимось явищем. Обробка за допомогою методу Blender відсіває дані, які не можуть відповідати параметрам яскравості, пов’язаних з проходженням планет по диску зірки. У свою чергу комп’ютерне моделювання дозволяє відтворити провал в кривій яскравості і потім порівняти його з спостереженнями, щоб переконатися, що це саме планета, а не випадкове явище.

На думку авторів нової методики, Blender може використовуватися для підтвердження існування екзопланет серед 1235 кандидатів, які знайшов космічний телескоп “Кеплер”.

Головний дослідник програми “Кеплер” Білл Боруцки (Bill Borucki) підкреслив, що протягом трьох років, до кінця місії, телескоп “Кеплер” зможе знайти ще сотні кандидатів в екзопланети. На цьому пошук нових об’єктів мабуть закінчиться, оскільки важливіше підтвердити наявність планет серед виявлених кандидатів і приступити до їх вивчення. Швидше за все, до червня 2012 року команда “Кеплера” не буде публікувати нові списки потенційних екзопланет, а зосередиться на вивченні вже знайдених планетних систем.