Група канадських, американських і австрійських астрономів оцінила параметри надщільний екзопланети 55 Рака е

Планета була виявлена в 2004 році за її гравітаційному впливу на рідну зірку (тобто методом Доплера). До цього моменту солнцеподобное світило 55 Раку, віддалене приблизно на 40 світлових років від Землі, вже встиг обзавестися трьома екзопланетами, а в 2007-му до них був доданий гігант 55 Рака f. Вся система, таким чином, поступається за розмірами лише Сонячної та знайденої в цьому році шестипланетной системі Kepler-11.

Порівняння Сонця (ліворуч) і 55 Раку (ілюстрація Jason Rowe, Jaymie Matthews).

Спочатку вважалося, що орбітальний період і мінімальна маса 55 Рака е становлять 2,808 дня і 14,2 земний, але в минулому році двоє вчених з Гарвард-Смітсонівського центру астрофізики (США) опублікували нові, більш скромні значення: 0,74 дня і 8,3 земної маси. При зменшенні оціночного періоду природним чином підвищується ймовірність спостереження транзиту — проходження планети по диску її зірки. Це і спонукало авторів до дослідження.

Для спостережень 55 Рака е використовувався канадський мікросупутник MOST, оснащений 15-сантиметровим телескопом і ПЗС-фотометром та працює у видимому діапазоні на довжинах хвиль 350-700 нм. На вивчення планети MOST витратив половину нинішнього лютого.

Мікросупутник MOST (ілюстрація Canadian Space Agency, MOST Team).

Як виявилося, дана американцями уточнена оцінка орбітального періоду була цілком справедливою, і він насправді дорівнює 0,737 дня. Якщо зафіксувати масу і радіус 55 Раку на рівні 0,96 ± 0,10 сонячної і 1,10 ± 0,10 сонячного, можна розрахувати, що маса, радіус і середня щільність його незвичайної «суперземли» складають 8,57 ± 0,64 земний, 1,63 ± 0,16 земного і 10,9 ± 3,1 г/см3. Остання величина лише незначно відрізняється від щільності свинцю при нормальних умовах (11,34 г/см3), а значить, 55 Рака е повинна бути складена з гірських порід і заліза.

На поверхні планети температура може досягати 2 700 C. «Швидше за все, атмосфери у неї немає, — пояснює керівник дослідження Джошуа Вінн (Joshua Winn) з Массачусетського технологічного інституту. — Це зовсім не той світ, який міг би зацікавити шукачів позаземного життя».

Маси й радіуси планет (позначені кружками) з зареєстрованими транзитами. Зеленими зірками показано планети Сонячної системи. Лініями відзначені співвідношення маси і радіусу в моделях чистого водню, водного льоду, силікату MgSiO3 і заліза. (Ілюстрація з Astrophysical Journal Letters.)

Повна версія звіту буде опублікована у виданні Astrophysical Journal Letters; препринт статті можна завантажити з сайту arXiv.

Підготовлено за матеріалами Університету Британської Колумбії.