Гравітаційну постійну виміряли з новою точністю

Нові результати вимірювання гравітаційної константи, вперше зроблені за допомогою спеціальних пристроїв – атомних інтерферометрів – представила в журналі Nature група фізиків з Італії та Нідерландів.

Значення, отримане вченими для постійної: 6.67191(99)x10-11 (метр)3(кілограм)-1 (секунда)-2 з точністю 0,015 відсотків. Такі вимірювання є важливими не тільки для метрології та систем геостаціонарного позиціонування, але і для досліджень космосу і перевірки моделей, заснованих на загальній теорії відносності та сучасної космології.

Застосування атомних інтерферометрів є відносно новим, але перспективним напрямком у вимірі гравітаційних ефектів. Так, гіроскоп, в роботі якого використовується ефект Саньяка, застосовувався для вимірювання прискорення, викликаного взаємодією гравитирующих тіл, в експериментах по перевірці закону всесвітнього тяжіння і в геофізиці. Вчені вперше використали атомний інтерферометр для прецизійного вимірювання значення гравітаційної постійної.

Відносна слабкість гравітаційної взаємодії робить вимір його постійної досить важким завданням. В даний час в світі проведено близько 300 вимірювань постійної тяжіння.

Вчені вважають, що їх робота дозволить провести систематичний аналіз можливих помилок, що зустрічаються в експериментах по визначенню гравітаційної постійної. Крім того, проведений експеримент відкриває нові можливості у вимірі гравітаційної постійної з допомогою ультрахолодних атомів, укладених в оптичні пастки. Як вже згадувалося раніше, точне визначення значення гравітаційної постійної необхідно для геодезичній гравіметрії (вимірювання сили тяжіння в різних областях і на різних висотах Землі), а також для фундаментальних наук: сучасних космології, теорії гравітації і фізики частинок.