Відсутність близькості в пропорціях ізотопів кожного елемента Землі і Сонця

Хімічний склад Сонця і Землі розрізняється між собою, але класична теорія формування зірки і її планет передбачає близькість в пропорціях ізотопів кожного елемента. Відкриті нещодавно факти вказують, що це подання слід гарненько скорегувати.

Місія «ловця Сонця» — апарату Genesis — завершилася давно. Але аналіз даних продовжується. Вчені повідомляють, що пропорції ізотопів кисню, азоту та ряду інертних газів в сонячному вітрі (отже, в самому Сонці) і атмосфері Землі помітно відрізняються і не всі з цих відхилень знаходять теоретичне обґрунтування.

Перше, згадуване раніше: у порівнянні з Сонцем Земля володіє великим відносним кількістю важкого кисню. А адже пропорції повинні бути схожими, оскільки вважається, що і Сонце, і планети виникли з загального хмари пилу і газу, розповідає PhysOrg.com.

Розбився при посадці в 2004 році апарат, зумів донести до дослідників зібрану колекцію частинок. І уцілілі, і навіть розламані на дрібні шматочки пастки дозволили визначити ізотопний склад сонячного вітру. Тільки вченим довелося більше часу витратити на очищення пасток від земних забруднень і додатково врахувати всі можливі викривлення в аналізі, що спричинило руйнування капсули.
Перші результати місії були оголошені в 2008-му, а зараз робота принесла ще більше відкриттів (фотографії Genesis/JPL).

Співвідношення ізотопів 15N і 14N в сонячному вітрі виявилося схоже на юпитерианское, але при цьому воно сильно розходиться з аналогічним показником для будь-якого матеріалу з внутрішньої Сонячної системи.

Загадкові відмінності у співвідношенні ізотопів у Сонця і Землі знайшлися для аргону, ксенону і неону. Всі вони вказують на деякі процеси диференціації, що відбувалися на ранній стадії розвитку Сонячної системи.

У вчених вже є ряд моделей (дія радіації юного Сонця, втрата ізотопів атмосферою молодої Землі), але вони не пояснюють усіх відмінностей повністю. Так що тепер планетологам необхідно уточнити та доповнити ці теорії.

Основні дані та висновки грандіозного наукового проекту вчені виклали в короткій статті в PNAS. А протягом декількох тижнів команда Genesis має намір опублікувати більш розгорнуту доповідь про результати місії.