Вчені знайшли блакитну планету біля червоного карлика в сузір’ї Раку

Астрономи вперше змогли простежити за тим, як світло розсіюється в атмосфері відносно невеликий екзопланети-гіганта, і з’ясувати, що вона пофарбована в яскраво-блакитний світло.

Спостереження за розсіюванням світла в атмосфері “гарячого нептуна” у зірки GJ 3470 в сузір’ї Раку показали, що вона пофарбована в яскраво-блакитний колір, подібний відтінкам океанів Землі, йдеться в статті, опублікованій в Astrophysical Journal.

“Це відкриття наближає нас до розуміння того, як влаштовано відносно невеликі екзопланети завдяки новим методикам спостереження, що дозволяє “помацати” їх атмосфери навіть тоді, коли вони майже повністю закриті хмарами”, — заявила Діана Драгомир (Diana Dragomir) з університету Чикаго (США).

Драгомир і її колеги вперше змогли визначити світло планети, порівнянної за розміром з великими суперземлями, вивчаючи спектр планети GJ 3470b, відкритої в 2012 році біля червоного карлика за допомогою інструменту HARPS, встановленого на один з телескопів у чилійській обсерваторії Ла-Сілла.

Вона відноситься до класу “гарячих нептунов” (або “гарячих уранов”, як писали відкрили її вчені) – її маса становить всього 4% від маси Юпітера (що приблизно в 13 разів більше, ніж у Землі), а діаметр приблизно в три рази менше, ніж у найбільшої планети Сонячної системи. Це робить GJ 3470b одним з самих невеликих газових гігантів, відкритих в далекому космосі.

Астрономы зняли найлегшу екзопланету з потрапили в їх “фотоальбом”

Як пояснює Драгомир, планетологам досить довго не вдавалося розкрити хімічний склад її атмосфери з тієї причини, що її верхні шари покриті товстим шаром вуглеводневих хмар, не дають світла зірки проникнути в її нижні шари і донести до нас інформацію про хімічний склад GJ 3470b.

Автори статті змогли “пробити” цей шар хмар, спостерігаючи за тим, як світло розсіювався у верхніх шарах атмосфери GJ 3470b при її проходження по диску світила. Спостереження за цим феноменом – так званим Рэлеевским розсіюванням – допомогли вченим приблизно визначити хімічний склад планети, а також дізнатися колір, в який пофарбовані небеса цього “гарячого нептуна”.

“Хаббл” сфотографував яскраво-блакитну планету в сузір’ї Лисички

Як виявилося, ця планета пофарбована в яскраво-блакитний колір, подібний до кольору неба на Землі, а її атмосфера складається переважно із суміші водню і гелію, покритої товстим шаром вуглеводневих або аміачних хмар.

Успішне вивчення GJ 3470b, як вважає Драгомир, відкриває дорогу для застосування даної методики до менш великих планет, у тому числі і великих “суперземлям”, не сильно поступається в розмірах невеликим “гарячим нептунам”, і навіть повноцінним “двійників” і “кузенам” Землі.