Вчені запропонували скасувати кордону галактик

Дослідники з інституту фізики і математики Токійського університету та університету Нагойи заявили, що говорити про межі галактики не має сенсу. До такого висновку вони прийшли за результатами комп’ютерного моделювання та зіставлення даних моделювання даними астрономічних спостережень.

Зміна щільності маси в залежності від відстані. Сині точки – дані спостережень, безперервна лінія – результат комп’ютерного моделювання. Скріншот з дослідницької роботи.

Відомо, що у Всесвіті міститься 22 відсотки темної матерії, при тому, що звичне нам речовина займає всього 4,5 відсотка. Довгий час вчені не могли прийти до спільної думки, як саме розташований темна матерія у Всесвіті.

Дослідники з Токійського університету прийшли до висновку, що у галактик немає чітко визначених меж подання матерії. Скупчення зірок, за даними вчених, є лише вузлами, між якими розтягується мережа темної матерії. Це знімає поняття маси галактики, оскільки скупчення зірок не є окремим освітою в просторі.

У відповідності з теорією відносності Ейнштейна, галактика, як і будь-масивний об’єкт, викривляє своїм гравітаційним полем траєкторію променя, що проходить поблизу або через нього, породжуючи так звану “гравітаційне лінзування”. Скупчення зірок досить яскравий об’єкт, тому сам по собі ефект лінзування помітити важко, але з його допомогою можна з’ясувати розподіл темної матерії у Всесвіті. Спираючись на вже відомі факти і дані, отримані з допомогою оптичного телескопа SDSS, вчені змоделювали положення темної матерії по відношенню до галактик.

Пряме спостереження темної матерії неможливо, оскільки вона не випускає електромагнітного випромінювання і не взаємодіє з ним. В науковому середовищі є багато думок про те, що саме є темною матерією, але поки не підтверджено ні одне з них.

Стаття опублікована в The Astrophysical Journal. Препринт статті доступний на сайті arXiv.org.