Вивчення міжзоряної плазми за допомогою Радиоастрона

За допомогою 10-метрового космічного радіотелескопу Радіоастрон і двох наземних телескопів (Arecibo і Westerbork Synthesis Radio Telescope) на хвилі 92 см в режимі наземно-космічного інтерферометра виконані спостереження радіоімпульсів пульсара PSR B0950+08 і отримана інформація про розподіл міжзоряної плазми на промені зору, яка розсіює сигнал і викликає мерехтіння.

Космічний і наземні телескопи утворювали інтерферометр з базою 220000 км, що дозволило досягти рекордного дозволу в метровому діапазоні. Очікувані характеристики сигналу були розраховані Т. В. Смирнової і в. І. Шишовым ще в 2008 р. і з хорошою точністю підтверджені в даних спостереженнях. Миготіння сигналу мають вид модуляції на рівні ≈40% з частотами, які багато менше несучої частоти. До такої модуляції могла призвести конфігурація плазми на промені зору у вигляді двох розсіюючих шарів і «космічної призми» — досить різкого градієнта в розподілі плазми, відхиляє радіовипромінювання на кути 1,1-4,4 кутових мілісекунд. Дальній розсіює шар знаходиться, швидше за все, на зовнішній межі Місцевого міхура (область розрідженого газу всередині галактичного рукава) на відстані 26-170 пк, а близький шар (4,4 16,4 пк) знаходиться на іонізованій поверхні молекулярного хмари. Спектр турбулентних флуктуацій щільності в обох шарах слід степеневим законом з показниками γ1=γ2=3,00 ± 0,08, що відрізняється від колмогоровского спектру з γ=11/3. Більшість з цих результатів можна було отримати при спостереженнях тільки з поверхні Землі, т. к. зона Френеля при рефракції випромінювання пульсара перевищує діаметр Землі. Радіоастрон був запущений на орбіту в 2011 р. на борту космічної обсерваторії ” Спектр-Р. Цей проект здійснюється Астро-космічним центром ФІАН і НВО ім. С. А. Лавочкіна з участю інших російських і міжнародних організацій. Джерело: Astrophysical Journal 786 115 (2014), arXiv:1402.6346 [astro-ph.GA]