Австралійські фізики прояснили деталі процесу випаровування алмазу під дією електромагнітного ультрафіолетового випромінювання

Стаття вчених опублікована в журналі Optical Materials Express, а її короткий виклад наводить видання Nature News. Для травлення алмазу (наприклад, нанесення микронадписей) використовують звичайні лазери, що працюють в оптичному діапазоні. Головним недоліком такого методу є його грубість – після обробки структура вуглецю навколо місця травлення змінюється і алмаз перетворюється в графіт. У 2007 році російські вчені з Інституту загальної фізики імені Прохорова встановили, що ультрафіолетовий лазер труїть алмаз без утворення графіту.

В рамках нової роботи австралійці встановили деякі деталі цього процесу. Так, вони виявили, що подібний процес має місце тільки в присутності кисню, а також визначили, що між потужністю лазерного імпульсу і швидкістю травлення є лінійна залежність. Це, в теорії, дозволяє досить легко контролювати процес, якщо технологія виявиться придатною для використання.

Вчені виявили, що у процесу немає нижньої межі потужності, тобто травлення відбувається і під впливом звичайного сонячного світла. При цьому описаний процес досить повільний – у лабораторної ртутної ультрафіолетової лампи піде 1000 років на випаровування одного мікрограма алмазу. Самі вчені вважають, що даний метод може використовуватися скоріше для полірування алмазу, ніж для, наприклад, нанесення на нього написів.

Австралійські вчені зробили відкриття випадково. Вони намагалися створити лазер на основі алмазу, який би працював в ультрафіолетовому діапазоні. Зробити їм це вдалося, однак, апарат вперто припиняв роботу після 10 хвилин. Вивчаючи причини таких неполадок, вчені встановили, що псувався сам алмаз в лазері.